Cuvântul este fundamentul a tot ceea ce înseamna comunicare umană, fiecare cuvânt este viu, are locul lui și necesită să fie utilizat cu atenție. Încrederea în forţele proprii şi utilizarea corectă a cuvintelor asigură succesul garantat al celui care aspiră spre el. “Limba română este un organism viu” în veşnică schimbare, afirma marele nostru lingvist Eugen Coşeriu, prin urmare şi noi robii ei suntem obligaţi sine qua non să ne conformăm schimbării ei. În scopul formării competenţelor ortoepice, dar şi a promovării lecturii Biblioteca Publică “George Munteanu” în colaborare cu Liceul Teoretic “Ştefan cel Mare”, s. Bravicea a organizat al doilea an consecutiv Concursul local “Oratorul anului”. Concursul s-a desfăşurat conform unui regulament care a fost postat pe sit-urile celor două instituţii. În scopul unei prezentări eficiente, concurenţilor li s-au oferit posibilitatea de a alege una din cele două teme pe care trebuiau să pregătească un discurs de 3-4 minute. Anul acesta, concursul a venit cu o noutate, încadrând în program şi elevii claselor primare. Lucru care a făcut posibilă desfăşurarea concursului în două zile. Celor mici li s-a oferit doar o temă specifică vârstei lor Povestea mea preferată. Pentru obţinerea titlului de Orator al anului, la această categorie, au concurat 12 participanţi. După finalizarea prezentărilor dinainte pregătite, primii trei concurenţi, care au acumulat cele mai multe puncte, au participat la cea de-a doua etapă a concursului. Următoarea etapă, concurenţii au improvizat discursuri de pînă la un minut pe o temă trasă la sorţi. Astfel, titlul de Oratorul anului 2014, clasele primare a fost împărţit de elevele clasei a VI-a, Blanaru Cristina şi Pşeniţchi Tatian, locul II i-a revenit elevului clasei a III-a „B” Caţ Valentin, iar al treilea Andreei Uncu,eleva clasei a II-a „A”. La următoarea categorie de vîrstă, concurenţii au ales din temele: Ce fac cu timpul meu liber? şi Cine sunt prietenii mei şi ce preocupări trebuie să avem? Tema preferată a concurenţilor a fost Ce fac cu timpul meu liber? , iar acest lucru fiind demonstrat şi de faptul că 6 din cei 7 concurenţi au ales-o. Titlu de Oratorul anului 2014, clasele a V-VI-a a fost obţinut de Stambol Mădălina, eleva clasei a V-a, iar lucul II şi III, elevului Dziubenco Dorin şi respectiv. La sfârşitul primei zile de concurs, elevilor care au obţinut locuri premiante li s-au oferit dimplome şi dulciuri. Pe data de 06 decembrie 2014, chiar dacă a fost zi de odihnă, concursul a continuat cu următoarele categorii de vîrstă. Ca şi în cazul celorlate categorii şi aici elevii au avut posibilitatea de a alege tema preferată. Astfel, pentru cei din clasele a VII-VIII-a, temele-reper au fost: Bunele maniere în situații concrete de viață şi Cum trasformăm Internetul din stăpân în slugă? Iar pentru cei din a IX-XII-a: Bunele maniere în situații concrete de viață şi Poblemele tinerilor şi soluţionarea lor. În elaborarea şi prezentarea discursurilor, concurenţii au dat dovadă de documentare şi curaj. Unii dintre ei participând pentru prima dată, iar alţii pentru a doua oară. Temele propuse au fost actuale şi interesante pentru ei, astfel că la sfârşitul prezentării au fost iniţiate discuţii, care au generat dezbateri, demonstrând nevoia acută a tinerilor de a comunica cu maturii şi de a fi înţeleşi. În urma discuţiilor, au fost trase unele concluzii, care vor servi ca reper pentru organizatorii concursului şi de care se vor ţine cont la organizarea celei de a treia ediţii a concursului, precum şi a unor activităţi viitore care vor fi organizate în cadrul bibliotecii şi a liceului. La aceste categorii de vîrstă decisivă a fost cea de-a doua etapă, discursul improvizat. Astfel, că unii concurenţi care au obţinut punctajul maxim la prima etapă, iar la cea de-a doua cele mai puţine. Fapt care nu le-a permis obţinerea titlului. Oratorul anului 2014, clasele a VII-VIII a fost obţinut de eleva clasei a VIII-a „B”, Godovaniuc Victoria, iar locul II a fost împărţit de Bumbu Doina şi Tarasov Cătălina, ambele eleve ale clasei a VIII-a. Ultima categorie de vîrstă a fost şi cea mai spectaculoasă, concurenţii dând dovadă nu doar de calităţi oratorice, dar şi de cele actoriceşti. Pe lîngă aceste aspecte discursurile lor au fost însoţite şi de prăzentări power point, care au demonstrat şi gradul de înţelegere a temei prin prezentarea grafică a acesteia. La această categorie cel mai bun orator a fost desemnat elevul clase a IX-a, Lapp Tudor, locul II, revenindu-i deţinătoarei titlului Oratorul anului 2013 Gahramanov Samaia, iar cel de-al treilea loc obţinîndu-l Bulat Cristina, eleva clase a IX-a. Concurenţii au fost apreciaţi, în cele două zile de concurs, de un juriu competent care a punctat concurenţii conform grilei de evaluare, care a constituit anexa regulamentului şi pe care concurenţii au avut posibilitatea să o studieze şi să-şi pregătească discursul conform acesteia. Quintilian afirma că: poetul se naşte, iar oratorul se formează, lucru demonstrat de ediţia de anul acesta a concursului precum şi de afirmaţiile unor participanţi. Dziubenco Dorin, deţinătorulu locului II, a afirmat că anul acesta, spre deosebire de anul trecut, nu a avut emoţii şi va participa şi anul viitor pentru că din fiecare participare învaţă multe lucruri folositoare, iar deţinătoare titlului Stambol Mădălina a mulţumit la finalul concursului că i s-a dat posibilitatea de a participa la un astfel de concurs şi de a cunoaşte copii deştepţi. Ediţia de anul acesta a concursului, ne demonstrează că în fiecare moment trebuie să ne dăm seama şi să fim pregătiţi de surprizele pe care ni le va oferi viaţa. Fiecare examen al vieţii poate fi trecut doar prin efort şi exerciţiu, care cere de la noi dăruire...
|