19:56 SUCCESUL FORMĂRII UNEI GENERAŢII DE ELEVI | |
"Absenţa unuia
sau a mai multor factori care oferă
posibilitate persoanelor şi familiilor să-şi assume responsabilităţi
profesionale, familiale şi sociale şi să se bucure de drepturile fundamentale
determină lipsa securităţii de bază. Astfel de situaţii se pot extinde şi pot
avea consecinţe serioase şi permanente. Sărăcia apare atunci cînd lipsa
securităţii de bază afectează simultan mai multe aspecte ale vieţii, cînd este
prelungită şi cînd compromite şansele persoanei de a-şi recîştiga drepturile şi de a-şi asuma responsabilităţi
în viitorul apropiat” (Definiţia
sărăciei persistente adoptată de
Consiliul Economic şi Social al Organizaţiei Naţiunilor Unite) Suntem
martorii unor schimări esenţiale ce se produc în societate şi în învăţămînt.
Şcolii îi revine un rol esenţial în
formarea unei personalităţi capabile să se adapteze , asigurîndu-i fiecărui
educabil condiţii pentru cea mai bună , completă şi utilă dezvoltare, pentru o
cît mai uşoară integrare socială. În Liceul Teoretic „Ştefan cel Mare”
din s.Bravicea, raionul Călăraşi activează 385 de elevi, ghidaţi de 35 de cadre
didactice. Pentru a oferi elevilor condiţii şi oportunităţi de dezvoltare
Liceul s-a implicat activ în atragerea surselor extrabugetare care ar permite
diversificarea ofertei extacurriculare şi a face atractivă şcoala pentru elevi.
În primul rînd a fost stabilit un parteneriat sănătos cu Administraţia
Publică Locală, cu Asociaţia Obştească „Părinţii în Sprijinul
Învăţămîntului”. Astfel, pe parcuesul
anilor Liceul a înaintat cereri de finanţare şi a implementat mai multe
proiecte menite să mărească accesul tinerilor la informare şi servicii, la
dezvoltare socială, educaţională, culturală, fizică, sportivă, civică, etc. Proiectul
„Granturi de calitate” (Ministerul Educaţiei, Banca Mondială) a făcut posibilă
dotarea unui laborator de fizică, promovînd orientarea profesională a elevilor;
proiectul „Reparaţia capitală a Liceului Teoretic ” (FISM-II) a oferit surse
financiare pentru crearea unui spaţiu confortabil pentru desfăşurarea
activităţilor instructiv- educative; proiectul „Amenajarea spaţiilor verzi”
(Grădina Botanică, Ministerul Ecologiei) a educat elevilor dragostea faţă de
spaţiile verzi, natură; proiectul „Educaţie electorală” (IREX) i-a motivat pe
tineri să –şi exprime poziţia civică prin vot, participînd la votare; proiectul
„Crearea şcoli ICT capabile” (Institutul de Formare Continuă) a instruit
cadrele didactice din liceu pentru aplicarea în cadrul orelor a instruirii
asistate de calculator, a platformei AEL, oferind şi un laborator mobil. Proiectul „Construcţia toaletei
Ecosan” (ApaSan) a promovat sanitaţia corectă în rîndurile elevilor,
comunităţii; proiectul „Construcţia Complexului Sportiv” (Corpul Păcii) a
stimulat practicarea sportului şi a modului sănătos de viaţă în rîndurile
elevilor, dar şi a copiilor, tinerilor din comunitate; proiectul „Hrană
sănătoasă”(Corpul Păcii) educă preferinţele culinare ale elevilor, promovînd
hrana sănătoasă. Toate proiectele implementate au avut
un rezultat benefic, în primul rînd la nivel de schimbare a atitudinii şi
mentalităţii elevilor, comunităţii, s-a conştientizat că schimbare o începem de
la noi, prin implicare şi colaborare. Astfel, în anul 2010, cînd a fost
lansat proiectul „Comunităţi şcolare în acţiune: Crearea condiţiilor pentru
persistarea în şcoală a elevilor din familii social- vulnerabile” de către C.E.
PRODIDACTICA , Liceul nostru nu a ezitat să participe. Componenta I a
proiectului a oferit granturi, în baza proiectelor elaborate, pentru
dezvoltarea activităţilor extracurriculare.
Proiectul înaintat „Şanse egale” ne-a permis organizarea a două
activităţi în anul 2011- „Mîini dibace” şi „Turism sportiv” la care au avut
posibilitate să se înscrie şi să activeze 40 de elevi din familii
dezavantajate. Am decis să lucrăm la acest proiect deoarece am stabilit că avem
numeroşi elevi cu probleme de sănătate, supuşi violenţei în familie,
marginalizaţi din cauza sărăciei, marcaţi de efectele migraţiei. Am constatat
că vulnerabilitatea copiilor este cauzată şi de accesul limitat la informaţie,
de ineficienţa organizării timpului
liber al elevilor, în care numeroşi factori pot acţiona negativ aasupra
dezvoltării elevilor. Activităţile
propuse elevilor au fost rezultatul unui
chestionar în care elevilor şi-au exprimat opţiunile. Pornind de la aceste
opţiuni şi de la ideea că este important ca activităţile extracurriculare să
acopere cît mai multe domenii, cît mai variate , să răspundă intereselor
elevilor, să ducă la dezvoltarea personalităţii lor sub toate espectele, au
fost selectate activităţi cu conţinut sportiv „Turism sportiv”, cu conţinut
artistico-practic „Mîini dibace” şi începînd din anul 2012 activitatea cu
conţinut tehnico- aplicativ „O şansă în plus - calculatorul”. Cercul „Turism sportiv” şi-a propus ca obiectiv stimularea autodisciplinei,
autodezvoltării fizice şi cognitiv- emoţionale a 20 de elevi din familii
social- vulnerabile. Educarea unui mod sănătos de viaţă la elevi este o sarcină
foarte importantă pentru dezvoltarea
unei generaţii sănătoase fizic şi mintal.
Elevii înscrişi la cerc au frecventat săptămînal şedinţele de
antrenament la care au învăţat şi practicat nodurile turistice, au facut
cunoştinţă cu traseele turistice şi au învăţat cum să se orienteze în spaţiu cu
ajutorul busolei, au învăţat semnele hărţilor, elemente de căţărare cu ajutorul
funiei, acordarea primului ajutor medical, transportarea bolnavului şi nu în
ultimul rînd, reguli de comportare etică în cadrul echipei, în cadrul
competiţiilor, în natură. Cunoştinţele
şi abilităţile căpătate elevii au avut posibilitate să le aplice şi să le
demonstreze în cadrul marşului turistic
pe traseul Bravicea - Ţigăneşti şi în cadrul Cantonamentelor de Expediţia
de Marşul turistic de la Ţigăneşti le-a
oferit elevilor şansa să viziteze mănăstirea Ţigăneşti, să se deplaseze la o
distanţă mare pe jos, cu rucsacuri în spate, în pădure au organizat competiţii
la noduri turistice, au instalat trasee turistice, au concurat, pregătit
mîncare la foc, au savurat frumuseţea naturii sub acordurile chitarei ,
interpretînd cîntece turistice. Aceste „ieşiri” din sat le-a permis elevilor să
se manifeste, să înţeleagă importanţa practicării sportului, a unui mod de
viaţă sănătos, să-şi formeze abilităţi de comportament etic, preţuire a
valorilor naţionale, a mediului înconjurător. Excursiile au fost posibile graţie
materialelor procurate din proiect: rucsacuri, corturi, funii, carabine, cît şi
diurnele oferite elevilor pentru o alimentare corectă şi sănătoasă. Elevii
grupului de turism continuă activitaea şi în anul 2012, urmează să meargă pe alte trasee
turistice , să participe la cantonamente nu doar ca spectatori, ci şi în
calitate de participanţi activi. Important este că s-au învăţat să preţuiască valoarea timpului,
să utilizeze corect timpul liber, şi-au format o imagine de sine sănătoasă (au
primit diplome la careu), preţuiesc relaţiile interpersonale, valorile
naţionale, practică un mod de viaţă sănătos. Activitatea extracurriculară din
anul 2012 „O şansă în plus- calculatorul”
are drept obiectiv formarea competenţelor digitale , abilităţilor de folosire a
calculatorului ca instrument de accesare a informaţiei, ca instrument de joc,
de comunicare şi relaţionare cu semenii, de folosire raţională a timpului
liber. Am constatat că anume elevii din familiile social- vulnerabile au nevoie
de a fi încadraţi în această activitate , pentru că lipsa calculatorului acasă
îi fac să se simtă inferiori colegilor, să se subaprecieze, să scadă interesul
pentru lecţii. Aşadar, această activitate
la şedinţele săptămînale oferă posibilitate elevilor din familii cu
venituri reduse să se instruiască pentru utilizarea calculatorului ca
instrument de informare , dar şi de comunicare, de joc. Elevii învaţă cum să creeze documente,
căsuţă poştală, să elaboreze prezentări power-point, să utilizeze internetul,
să practice jocul la calculator. Cele două calculatoare procurate din
proiect oferă posibilitate acestor elevi să utilizeze calculatorul înafara
activităţii cercului , pentru pregătirea temelor de acasă, documentare şi
petrecerea timpului liber. Elevii
cercului, dirijaţi de conducătorul cercului, Godovaniuc Sergiu, vor posta
periodic informaţii diverse pe sit-ul Liceului, vor elabora şi demonstra
prezentări tematice în cadrul Liceului, vor merge la biblioteca publică pentru
a lua cunostinţă de sala multimedia în scopul folosirii ulterioare a ei. Atît
elevii cît şi părinţii acestora şi-au
exprimat mulţumirea vis-a-vis de
organizarea acestui cerc, deoarece elevul trăieşte într-o societate tehnocrată
şi trebuie să-l pregătim pentru viaţă. Activitatea pentru care au optat şi
optează mulţi elevi este „Mîini dibace”.
La ea s-au înscris 26 de elevi care vin săptămînal la şedinţele cercului,
instruiţi de d.Bejan Elena. Este important faptul că elevii au ca îndrumător o
persoană care întruneşte calităţile unui meşter popular: ştie să croşeteze,să
împletească, să ţese, să coase,să brodeze. Nu mai puţin importantă în cadrul
cercului este şi relaţia conducător de cerc- elev, deoarece ea trebuie să fie
de natură să-i motiveze pe elevi pentru participare. Consider că elevii
frecventează acest cerc şi din aceste considerente. Cercul și-a început activitatea la
01.02.2011.Elevii ce s-au înscris sînt din familii social- vulnerabile, cu
venituri reduse. Acești
elevi participă benevol la ședințele cercului, sînt motivaţi de dorinţa de a confecţiona
obiecte utile, a deprinde arta cusutului, croşetatului, brodatului pentru ca să
poată confecţiona produse pentru sine, cît şi pentru vînzare. Au însușit arta croșetatului și a tricotării. Pot efectua cusături de unire și tivire la mașina de cusut. Pe parcursul
acestei perioade elevii s-au obişnuit să prețuiască spiritul de echipă, să-și formeze o atitudine pozitivă față de articolele confecționate de mînă, să creeze articole
utile pentru sine și
pentru cei apropiați.
Obiectele confecţionate și oferite celor dragi au fost variate după formă și primite cu plăcere de părinți, colegi, vecini, prieteni și profesori, deoarece au fost confecționate cu dragoste și căldură sufletească. Elevii au
elaborat scheme pentru confecționarea articolelor proiectate. S-au soluționat probleme practice apărute în
timpul croșetării,
tricotării şi a cusutului la mașina de cusut. Obiectivul
principal la acest cerc a fost formarea atitudinii pozitive față de meșteșugul popular, croșetare, tricotare și garnisirea cu dantelă croșetată. Un alt obiectiv ce urmează să
fie realizat este formarea atitudinii pozitive față de valoarea funcțională și estetică a articolelor tricotate, croșetate și cusute la mașină. Elevii au învăţat structura maşinii de cusut,
regulile tehnicii securităţii în timpul lucrului la maşina de cusut, cu
obiectele ascuţite. Cei trei băieţi
care frecventează cercul sînt pasionaţi în deosebi de lucul la maşina de cusut,
dar mai şi împletesc. Cu deosebită satisfacţie elevii au participat la
organizarea expoziţiei consacrată Aniversării a XX-a de În anul 2012
proiectul se prelungește
realizînd modulul Croșetarea – îndeletnicire
tradițională și modernă pe parcursul căruia elevii au fost antrenați la croșetarea ciupicilor de cameră, șervețelelor de masă, gentuțelor
porttelefon, dantelei ( horboțică) pentru garnisirea fețelor de masă , a șervețelelor de masă și a mărțișoarelor. Cu mărţişoarele confecţionate elevii au participat în cadrul concursului de
mărţişoare organizat de Muzeul satului Bravicea. Frumusețea obiectelor create de micile meșterițe nu au lăsat fără atenție privirile colegilor, vecinilor,
părinților. S-a observat
chiar și cîteva solicitări de
a comanda aceste articole. Opiniile părinților referitor la realizările copiilor au fost expuse .
Astfel familia Pinteac își îndeamnă și fiul mai mic să participe la activitățile cercului Mîini dibace alături de surorile mai mari. Iar surorile Cristina și Valentina Cojocaru oferă cu bucurie
ciupici pentru vînzare. Mama Nadejdei Cocman își exprimă speranța că lucrările croșetate de fiica ei vor aduce bucurie frățiorului mai mic și astfel vor fi de folos. Obiectele croșetate la cerc sînt unice în felul lor și fiecare meșteriță își prezintă măiestria sa demonstrînd că
sînt urmașele
unor bunici ce au în zestrea neamului o bogăție de neprețuit. Proiectul se
va prelungi cu modulele Tricotarea – o
activitate utilă și modernă și Cusutul
de mașină- valoare estetică și istorică în arta populară. În luna mai va fi organizată o expoziţie cu vînzare în
piaţa satului, iar în cadrul sărbătorii Sînzîenile va fi organizată o excursie
cu participare de exponate În concluzie voi afirma că fără a nega importanţa
educaţiei de tip curricular, devine mai evident faptul că educaţia
extracurriculară îşi are locul şi rolul bine stabilit în formarea
personalităţii tinerilor.Succesul unei generaţii de elevi depinde cum familia,
şcoala, îi învaţă pe tineri să preţuiască valoarea timpului, să ştie să
utilizeze corect timpul liber. Proiectul
a permis la 60 de elevi să se ocupe în cercuri, să se simtă importanţi, să-şi
formeze competenţe variate şi să fie formaţi ca cetăţeni activi ai Liceului,
comunităţii şi chiar ai ţării.
Materialele procurate din proiect vor
fi utilizate de mulţi copiii care
se vor încadra în activităţi pe viitor. | |
|
Total comentarii : 0 | |